Boykot tvinger til udvikling af grøn energi

Det er fantastiske at komme ud i verden og opleve alt, hvad den har at byde på. For selv med globaliseringen, der har gjort verden mindre, er den heldigvis stadig fyldt med fremmede kulturer og mennesker. Selvom vi kan komme om på den anden side af jorden på ingen tid, så lever de trods alt anderledes der, end vi gør herhjemme. Og det er sundt at blive mødt af disse fremmede kulturer. Når vi møder noget fremmed, bliver vi opmærksomme på os selv på en ny måde. Det skaber udvikling, som man ikke ville kunne få på andre måder. Men der er en udfordring. Klimakrisen. I mange år har vi rejst kloden rundt, uden at vi forholdt os til, hvilken skade vi skabte. Men den tid er forbi. Nu er vi pinligt bevidste om, hvad det koster for os at opleve verdenen.

 

Boykot?

Nogle har valgt at tage konsekvensen af de klimaskadende transportmidler. Flere vælger, at de ikke vil rejse ud i verden, før man kan gøre det på en mere klimavenlig måde. Denne form for boykot skader en kæmpe industri, som er indtægtskilde for mange lande. Men det er også denne form for stillingtagen, der tvinger virksomheder til at udvikle sig. Når brugere eller kunder boykotter på grund af co2-udledningen, tvinger det flyselskaber til at udvikle en rejseform, som kører på grøn energi. For mange tror på, at det er muligt at skabe en transportindustri, som benytter grøn energi som brændstof. Men nogle gange kræver det hårde midler til at nå målet. Og derfor boykotter kunder transportmidler, som ikke bruger grøn energi. Det er en klassisk metode til at opnå en udvikling. Vores samfund er bygget op omkring materialisme. Så hvis der er kunder i grøn energi, så vil virksomheder omlægge deres produktion, så den kører på grøn energi. Det er almindelig virksomhedslogik, at man må tilpasse sig kundernes ønsker, hvis man vil overleve og have en pæn omsætning. Klimakrisen er nu så naturlig en del af vores verdensopfattelse, at det kun er konspirationsteoretikere, der siger andet. Så det er naturligvis noget, der vil afspejle sig i industri og erhvervsliv. Kunderne søger mod bæredygtige alternative, og her er grøn energi afgørende for produktionen.

 

Det samme gælder altså vores rejsebehov. Mange er villige til at gå på kompromis med deres egne drømme, hvis det betyder, at industrien på sigt vil omlægge til grøn energi. Det er i manges øjne et lille offer i den store kamp om at få grøn energi på dagsordenen. Selvom flyindustrien har taget det til sig og forsøger at udvikle en måde at transportere mennesker over verdenshavene på grøn energi, er det en lang og omfattende proces, som ikke ser ud til at lykkedes lige med det samme.