Hvad skal jeg gøre, hvis jeg føler mig stresset?

Nedenstående artikel indeholder sponsorerede links

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg føler mig stresset?

Har du hovedpine? Sover du dårligt om natten, og har du svært ved at koncentrere dig? Det kan være, du udviser tegn på stress. Alt for mange danskere bliver udsat for stress på grund af et belastende arbejde eller problemer på hjemmefronten, og det kan være rigtig svært at stå alene med. Heldigvis er der hjælp at hente. Find mere information eller læs her, hvad du skal gøre, hvis du har symptomer på stress.

 

Lyt til din krop

Din krop advarer dig, når du udsætter dig selv for vedvarende belastninger, men mange mennesker vælger at ignorere kroppens signaler, fordi de har travlt og ikke synes, de har tid til at lægge sig syge. Når du begynder at lide af søvnløshed, irritabilitet, hjertebanken og måske endda vægttab, er det din krops måde at fortælle dig, at du lige skal tage en slapper. Stop op og mærk efter, om det kan være stress, der ligger til grund for dine symptomer.

 

Kontakt din læge

Alle og enhver føler sig presset i perioder, men hvis dine symptomer bliver ved, er der stor sandsynlighed for, at du har brug for hjælp. Derfor skal du kontakte din læge, så du kan få bekræftet, at du lider af stress og dermed få den bedste vejledning for videre behandling. Din læge vil for eksempel kunne hjælpe dig med at få bugt med din søvnløshed og henstille dig til en psykolog.

 

Tal med en psykolog

Den bedste behandling er samtaler med en psykolog, f.eks. en psykolog i København. Du har fået stress, fordi du har været udsat for vedvarende pres. Den eneste måde, du kan blive rask igen, er ved at identificere, hvad der har belastet dig, så du kan ændre din adfærd. Hos din psykolog kan du lære dig selv bedre at kende og bryde med dårlige mønstre, så du undgår stress i fremtiden.